2007-02-06

Answers på LinkedIn


LinkedIn är ett 2.0-verktyg som jag sedan en tid tillbaka är en flitig användare av. Det har många uppenbara fördelar:
  • Det hjälper till att hålla reda på de kontakter du har.
  • Det använder businessnätverksstrukterer på ett väldigt bra sätt. Kontakt bygger på förtroende - dvs du kan bara bli inbjuden av andra.
  • Du får en bra överblick på storleken i ditt nätverk. I tredje steget har jag t ex tillgång till över 70 000 personer som jag genom en kompis kompis kan kontakta.
LinkedIn är 2.0 med en hårt knuten slips. Det är stramt, seriöst och business men samtidigt nätverk, dela med sig och stinnt på deltagkultur.

För en tid sedan lanserade linkedIn en ny funktion: Answers. Det är jättespännande. Lägg ut en fråga och om personerna i ditt nätverk känner att den är relevant och går att besvara så får du ett svar. Dina svar loggas naturligtvis av systemet och din status ökar i takt med att du besvarar frågor. Detta är i min mening grymt mycket 2.0.

Om jag inte hade ett jobb skulle jag kunna sitta och läsa och ibland besvara frågorna på Answers. Detta belyser också ett litet i-landsproblem förknippat med 2.0: att addera användarinnehåll tar tid. För att bli en powerbloggare eller en person som är Top Expert på linkedIn så måste jag allokera tid som i mitt fall måste tas från något annat (läs familj).

Så hur som helst. Jag nöjer mig med att glädjas åt andra personers användarinnehåll och möjligheten att bidra med den.

linked in hittar du på http://www.linkedIn.com

min profil på finns i högerspalten.

Ola

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: