2007-01-29

Testa att testa

Mina studenters uppgifter galopperar mot målsnöret som deliriska vinthundar. Projektmånaden är slut om två veckor och spelprojekten är snart inne i produktionsfasen. Jag är mycket nöjd. Inte bara med mina studenter som överpresterar så jag nästan rodnar bara jag tänker på det. Jag är också nöjd med upplägget på hela kursen. Varje grupp började med tre designspår. Totalt fanns det i projektens begynnelse tolv idéer som nu har bantats ned till åtta. På torsdag återstår endast fyra. Kvalité förklätt till kvantitet.

Ett par intressanta föreläsningar har jag också lyckats hålla. Innehållet i dessa kan enkelt sammanfattas i ett ord: ”testa”. Just detta lilla ord har dock visat sig vara svårare än jag trodde för de flesta av mina studenter. Detta är dock inte så konstigt. Att läsa av och analysera en idé eller ett koncept och sedan med en magiska gest förvandla det till ett förståeligt system är inte det enklaste. Du skall dessutom förvandla systemet till ett prototyp som på något sätt motsvarar den idé du hade från början. Detta kräver såväl abstrakt tänkande som praktiskt handhavande.

Jag har börjat inse att ovanstående förfarande utgör grunden i all form av speldesign. Att omforma idéer till en prototyp och sedan testa är det hantverk som jag håller speldesign för. Jag förfäras av hur otroligt mycket idéer som hålls gisslan av handlingsförlamade hjärnvindlingar. Dessa idéer har inget ont gjort och de förtjänar att släppas fria!

Hur många är det inte som går runt och värderar högt att då ”har så bra idéer”. I nio fall av tio så rör det sig om idékidnappare som nämnt tidigare. De går bara runt med idén utan att vilja, våga eller veta hur de skall få ut den ur huvudet. Detta är inget att vara stolt över. Att ha tiotusentals idéer men inte lyckats genomföra en enda av dem borde anses straffbart.

Här är ett tips för dig som har för vana att hålla finurliga påfund bakom lås och bom.

  1. Ta fram penna och papper. Lägg ner laptopen och sluta skriva.
  2. Gör ett flödesschema över den viktigaste aktiviteten i din idé.
  3. Gör en ful prototyp. Riktigt rälig. Trolldeg, flörtkulor och piprensare är bra.
  4. Testa
  5. Analyser
  6. Gör om

detta är första prototypen för vic-20

Jag stannar där. Detta är tillräckligt. Din idé är fri och världen kanske kan bli lite bättre.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Sampo sa...

Mystiskt nog för påståendet "att ha många ideer och inte genomföra dem" mina tankar till Leonardo da Vinci. Han sägs ha haft mycket ideer, och skrivit ned många, men aldrig testat (eller testat mycket lite) och därmed blivit hånad av Michelangelo för just detta. Mystiskt nog räknar vi honom til en av renässansens mästare.

Martin Olsson sa...

Jag har skrivit en blänkare om det här inlägget på vår "proto-blogg": http://thestorylab.se/stories/

Ola Janson sa...

Sampo: Vi har en tendens att idealisera idévärlden framför den verkliga, skitiga och inte så ofta felfria verkligheten.

Martin:
Kul, kul. Jag lovar att klappa tillbaka på er axel. Ni äger (eller som min 11-åriga son skulle uttryckt det - ni är ägiga).