Hej vad det går. Så ligger man åtta i Sverige. "Menhurregud!", tänker vän av ordning, "hur kunde detta hända?". Lärning genom gärning ligger på åttonde plats på bloggtoppen. Åtta jämfört med vad då?
Jag hade kunnat placera den under Nöje men min personliga inställning till vad spel är och framför allt var utbildning är så förbjuder det mig till sådana frivola kategoriseringar. Inte heller DATA/IT passade bloggen riktigt. Kortspel, brädspel och rollspel är analoga så det förslår - för att inte tala om spel som man kan äta. Nog vurmar jag för web 2.0 men jag är rädd för att hamna i teknikfacket. Web 2.0 lockar mig snarare på grund av sina filosofiska grundfrågeställningar. Kategorin Allmänt luktar för mycket idag-vaknade-jag-bakis-och-drack-sedan-en-latte-bloggen. Film/TV kändes förvisso lockande men var inte riktigt rätt. Kultur hade jag gärna satt den på men mitt beslut blev tillslut kategorin "Vetenskap". Det är trots allt en utbildning det handlar.
Som den IT-vane redan gissat så var mina motiv också antalet besökare. I vetenskapskategorin konkurrerar jag med Lunkans blogg i toppen med penibla 201 unika besökare i veckan (i skrivandets stund åtminstone). Denna ligger i kölvattnet med ynka 60 unika besökare. Hade jag istället valt Kultur så hade min blogg hamnat en inte så liten bit bakom Bodil Malmsten med helt ofattbara 2297 besökar i veckan. För den ovane bloggläsaren bör tilläggas att de mest lästa bloggarna i Sverige har över 20 000 besökare i veckan. 60 ter sig i sådana sammanhang som rent löjeväckande statistik.
Att mäta bloggpopularitet är dock problematiskt. Unika besökare eller page views har sina baksidor vilket flera bloggare tidigare visat. Johan Larsson som står bakom bl a knuff.se visar unika besökares brister i sitt inlägg tidigare i december. Fred Wilson, en internetriskkapitalist, bloggare och trebarnsfar med huvudet på skaft förutspådde slutet för "page views". Intressant läsning i sammanhanget.
Men frågan kvarstår. Hur bra är bloggen i jämförelse med andra? Technorati en av världens ledande bloggsökmotorer och verktyg för bloggande mäter popularitet i relation till hur många som länkar till din blogg. Jag har inte riktigt fått koll på hur detta fungerar, om det räcker med att nämna en blogg i ett inlägg eller om man måste lägga upp den under links. Detta system stödjer många tidigare resonemang om vad som verkligen får besökarantalet att gå i höjden. Clive Thompson skrev i en artikel, februari 2006 i NY times om hur man tjänar pengar på bloggandet. Där konstateras att sk "inbound links" (inbundna länkar?) står för merparten av besökarna hos storbloggarna.
Trots min imponerande 8:e-plats så måste slokörat konstatera att i det technoratis loggar inte länkar någon till min blogg. Ett snitt på sk 15-20 unika besökare om dagen inte gör bloggen till den fantastiska marknadsföringskanal som jag hoppats på. Men inte är jag ledsen för det. I min fantasi står det minst tre personer bakom ryggen på min "unika besökare" och läser över axeln. Likt en kabbalistisk numerolog kan jag jonglera med siffror bäst jag vill och presentera ett tillfredsställande resultat för min inre domare. Det blir nog bra ändå.
Ola
ps. Till protokollet bör föras att hade funnits en Spelkategori på bloggtoppen hade valet inte varit särskillt svårt. ds
Andra bloggar om: web 2.0, Clive Thompson, knuff.se, page views, bloggtoppen, bloggare, bloggar
Tags:
2 kommentarer:
Nu är ni femma!
Det verkar som om vi faktiskt blivit fyra under natten. Om man jämför med alla bloggar så kommer jag, dessvärre, någonstans på 900:e plats.
Man får vara glad för det lilla.
Ola
Skicka en kommentar