2007-01-04

Promogames

Advergamingpratet världen över handlar till stor del fortfarande om Burger Kings reklamspel som jag skrivit om tidigare. Den enastående nyheten just nu är att de gått om Gears Of War i försäljningssiffror. Det kanske inte är så konstigt då paketet innehållande tre spel säljs för endast $3 förutsatt att man köper ett fettdrypande skrovmål.

Ian Bogost introducerar i sin artikel på Serious Game Source ett förslag på en ny benämning på denna företeelse: promogames. Promogames är ett marknadsförande spel vars syfte är att marknadsföra en vara snarare än ett företag.
"I give the name promogames to video games whose primary purpose is to promote the purchase of a product or service secondary or incidental to the game itself. These Burger King games work by giving gamers a reason to buy Burger King hamburgers, not by telling gamers why they should buy those burgers over other burgers, or over fried chicken. While advergames promote the company, promogames offer an incentive to consume the company’s goods independent of the game’s representational properties."

Som vanligt är Bogost, som normalt huseras som redaktör på WaterCoolerGames, framme och bidrar till ökad klarhet och stringens i spelspråkbruket.



En av våra studenter, Jonas Höglund, påminde oss om den fantastiska promospelet Kalaspuffsexpressen. Personligen har jag helt förträngt det och allt dess innehåll men vänliga bloggbesäkare får gärna friska upp mitt minne.

Ola

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du Ola.
Back in the sixties, när jag var ett litet offer för de kommersiella krafterna, var detta med promospel mycket vanligare än idag - har jag en känsla av.
Minnesvärt är Zingo-Bingo:
(http://116847.webshop.eurovator.se/print_product.asp?product=1626&page=1)
Men,både vad gäller Zingo Bingo eller Birger Kung-spelet så menar jag att den här typen av promospel lika gärna kan kallas "promopryl". Grejen är ju inte att det är spel - det kan lika gärna vara en trollerilåda (efter x antal Päronsplitt) eller James Bond-väska (efter x antal Stor Hövding (glass)).
Möjligen att Birger Kung ser gamers som en specifik målgrupp man vill nå - medan Zingo Bingo och trollerilådorna på sin tid uppskattades av alla barn.Men datorspelande är väl så spritt bland unga idag att man inte längre kan tala om en specifik målgrupp - mer än just att de är unga.
Bottom line - lika väl som ett promospel kunde man fått ett promoarmbandsur eller promominiräknare men - och nu kommer det - ingen orkar skriva om fenomenet promoarmbandsur. Varför ska man då skriva om promospel?

//Erik

Ola Janson sa...

Jag kommer inte att svara här eftersom du startat processer som näppeligen rymms i en liten kommentarsruta.

Jag plockar upp din kommentar Erik och gör den till ett nytt inlägg.

Inte nu. Imorgon kanske.

Anonym sa...

Den distinktionen mellan promogames och advergames som du sätter här är intressant. Promogames är ju "säljfrämjande" i högre grad än det marknadsförande spelet. Dock kan ju "promogamet" ha minst lika bra varumärkesbyggande effekter - de avtar ju inte bara för att folk betalar för det - tvärtom. Å andra sidan kräver ju promo-gamet troligen större insats (budget, distribution etc). När jag jobbade på multimediabyrån CMM (rest in peace) i Borås gjorde vi en fullfjädrad CD-ROM med barnspel som limmades på Onsalakorvs korvringar i alla affärer... Såldes i 50 000 ex och tog slut på några månader - det slår de flesta samtida multimediatitlar i räckvidd (den 3D-animerade korven Korvar var i huvudrollen, yeah!). Typisk promogame, Burger King i USA ligger flera år efter sjuhäradsbygden, lätt. ;)