2007-01-14

Aktivitet V2

Veckan som gått har inte bara varit hektisk utan också fylld med pärlor och ädelstenar.

På spelarkitektur har vi sjösatt kommande fyra veckors studentarbeten. I grupper om åtta eller nio tar dom sig nu an följande projekt:
  • Spelberoendeprojektet. Skapa ett spel som på något sätt tar sig an spelberoende.
  • §12-projektet. Skapa ett spel som får ungdomsbrottslingar att träna upp sina empatifärdigheter.
  • Game Show-projektet. Skapa en game show för Svt. Ung målgrupp med inslag av samhällsengagemang
  • Tingvalls Eko. Skapa en marknadsförande aktivitet för konferansanläggningen Tingvalls Eko.
Alla projekten är så spännande att jag måste ägna ansenlig kraft åt att inte gå igång på dem själv. Studenterna får en månad på sig att presentera en beta-version av aktiviteterna. Alla projekten kommer att använda sig av speldesignprocess. En gammal inre konflikt tvingades till lösning i samband med projektens start. Jag har länge irriterat mig på när man kallar spel för något annat t ex affärsspel som kallas affärssimuleringar utan att egentligen vara en simulering. Det kan tyckas att jag försöker klyva hårstrån men det har varit en viktig fråga för mig. Jag tror mig nu ha kommit till en lösning i problemet. Det spelar ingen roll om det vi försöker skapa är ett spel, simulering eller ett rollspel. Det väsentliga är att vi skapar en aktivitet. Aktivitetdesign torde vara synonymt speldesign - åtminstone om man är intresserad av att skapa en intressant och dynamisk aktivitet.

Inte nog med detta gjorde jag och Johan en, i våra ögon, lyckad föreläsning och workshop på reklambyrån Daddy. Daddy är en av de mest intressanta webbyråerna i sverige. De har en hel del fyndiga reklamspel på sitt samvete och ett vaket tänkande. Vårt uppdrag var att berätta lite om spelmekaniker och skapa en workshop som lockade till nya kreativa vägar.

Daddy visade sig ordentligt med på noterna och det krävdes inte mycket energi för att reda ut begreppen och fördjupa resonemangen. Den efterföljande workshopen bjöd på skratt och besinningslös kreativitet. Detta gör vi gärna igen.

Ola

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett spel om spelberoende? Genialt eller smaklöst? Jag väntar med spänning på en bloggpost om resultaten från dessa studentprojekt...

Anonym sa...

Workshoppen var jädrans bra. Thank you! Ni inspirerade oss till kamp mot att fastna i det tematiska till förmån för den tyska skolan. Det blir ju roligare spel så. ;) // gustav på daddy

Anonym sa...

Ert föredrag var grymt! Tack som fan.

/Daddy-Johan