2007-02-28

Stop



Jag håller upp handen och säger stop.

Nu, tänker ni ”där sprang han iväg igen”. Han packar slarvigt ner hela verkligheten i sin lilla trånga spelryggsäck och ser inte att väskan inte går att stänga. Ni vill kanske lyfta ett förmaningens finger och säga ”allt går faktiskt inte att lösa med spel!”.

Tillåt mig bemöta den hittpåkritik. Spel är mitt specialintresse och just ordet ”spel” bär jag som en törnekrona. Det är lika mycket en förbannelse som en välsignelse. Ordet spel är infekterat av betydelser och förväntningar av olika slag att man nästan garanterat kommer att göra sig missförstådd om man slarvigt använder ordet.

Spel betyder i 90% av alla ungdomar och oroliga föräldrars öron ”datorspel”, "dataspel" eller möjligtvis ”tevispel”.

I fallet ungdomar så är ordet spel en magnet. Förhoppningar om att ligga bakom massiva multimediala upplevelser lockar. Men tänk först så här: bara för att du tycker att det är gott att äta popcorn betyder inte det att du tycker att det är roligt att odla majs.

Skulle jag nämna att jag tänkte använda spel som metod i ledarskapsutbildning för en ledningsgrupp i ett större svenskt företag så skulle jag troligtvis timpriset falla en 1000-lapp.

I fallet medelålders män i maktposition så signalerar ordet spel ett något löjeväckande, ett tidsfördriv, något för barn eller något oseriöst. ”Sa, jag spel, jag menade simulering”

Just nu så jag så skulle jag vilja likt q-hunden i Hasse Alfredson saga, suga bort ordet spel. Det väsentliga är inte spelen i sig utan den aktivitet de skapar. Aktivitet leder obehörligt till någon slags förändring.

:::

Jag lyfter skidorna smidigt över mitt eget huvud och gör ett lappkast tillbaka i huvudspåret. Min ryggsäck, business to business och utmaningen. Det kanske allra mest var en utmaning riktad till mig själv. Utmaningen är tagen och avklarad kan jag nöjt konstatera. Internet har nämligen den egenheten att hur man än letar så kommer man att kunna hitta det man söker. Så mycket ryms det i Internetväskan.

Läs mer om viral marketing och b2b (business to business) i bloggen Anything Goes Marketing

Och här om: MarketingSherpa's Viral Marketing Hall of Fame 2006: Top 12 Campaigns You Should Swipe Ideas From

Vad kan vi dra för slutsats av detta? Spel som metod är gångbar i stort sett alla läger, så länge det paketeras på rätt sätt. Min erfarenhet är att: även de som mest ihärdigt påstår att de inte gillar spel ägnar sig åt det på något sätt så är det ändå integrerat i deras liv. Spel, lekar och tävlingar av olika slag är en del av vår kultur som man inte skojjar bort. Därför kan man också använda spel som metod i fler sammanhang.

Tiogånger fler ställen än vad du någonsin kan säga. Klacklås, stjärnstopp!


slut och hej

Ola

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där snygging,

"I fallet medelålders män i maktposition så signalerar ordet spel ett något löjeväckande, ett tidsfördriv, något för barn eller något oseriöst."

Nja, för fem-tio år sedan var det kanske så, men som ni så noga påpekar på din egen utbildnings hemsida, så är intresset för spel bland mäktiga män i företag och organistationer nu större än någonsin. Spel som metod för personal- och ledarskapsutveckling, spel som marknadsföringsredskap och annat som du skriver om här.

Vänligen,

Ola Janson sa...

Peter.

Verkligheten är bättre nu än för tio år sedan.

Medelålders män är inte lika stort problem som med TV-spelsuktande ynlingar.

Anonym sa...

Hehe. Instämmer.