2007-02-27

Bloggtips, reklamspel och en utmaning

Inom Academedia finns det fler bloggar. Fler Ky-bloggar, dessutom. Det gillar vi.

Securious är en blogg som handlar om säkerhet. Vem tackar nej till säkerhet? Kolla själv.

Den andra bloggen som jag snubblade över på linkedIn är en blogg om utbildning och web 2.o. Jag har bara hunnit ögna igenom den men den verkar vara en pusselbit som jag letat efter länge. Skribenten heter Josie Fraser och bloggen heter socialtech.

Jag har lagt till en ny blogg i min samling spelbloggar. Lost Garden är en blogg av en illustratör och speldesigner som skriver under pseudonymen Danc. Han räds inte för att skapa egna teorier. Personligen skulle jag gärna se att han läste Aki Järvinens blogg. Deras teorier går i varandra.

Den sista bloggen handlar om Advergames eller Viral games. Den är skriver av en brittisk kille som heter Mike Hawkyard och den heter The Art of Draw. Han har både i bloggen sammanfattat mycket av det viktigaste när det gäller reklamspel. Han har producerat följande lilla spel:


----

Samtidigt på Spelarkitekturutbildningen...

Jag höll en föreläsning om reklamspel. Föreläsningen gav grunderna i marknadskommunikation och spel. Här är några av de viktigaste punkterna:

  • De flesta reklamspel har oftast små, omspelabara system.
  • Syftet med ett reklamspel är att de skall "go viral" - dvs att folk skall börja skicka runt och blogga om dem.
  • Deras framgång beror förutom spelets kvalité på hur väl integrerat varumärket är i spelandets aktivitet.
  • Nästan uteslutande business to consumer och nästan aldrig business to business.
Den sista punkten känner jag är en utmaning. Hur många reklamspel som är B2B kan ni hitta? Hjälp mig att leta så skall jag rapportera.

Ola

Andra bloggar om: , , , , ,

Tags: , , , , ,

Inga kommentarer: