2006-04-25

Vilse i pannkakan















Hurley gillar ost

Tv-serien Lost har roat mig sedan den startade. Inte bara på grund av sitt smått unika upplägg och spännande utförande utan också för att det en interaktiv aura svävat över den sedan start. J.J. Abrams, lost skapare avslöjade i våras att han och hans stab anpassar innehållet i de olika säsongerna beroende på vad som diskuteras på internetforum, fansajter och andra medium där Lost avhandlas. Detta sätt att skriva irriterar vissa då han med den drucknes envishet vägrar avsluta story-lines och gärna introducerar nya. Mig roar det oerhört och jag ser med en gång att den klassiska dramaturgin fått stå tillbaka för den interaktiva dramaturgin som hör hemma i spelvärlden. Precis som när jag spelar rollspel och märker att mina spelare fattat hur mitt scenario skall sluta innan jag ens kommit förbi ouvertyren jobbar manusförfattarna med Lost. Plotten anpassas så att den inte blir för förutsägbar. Den interaktiva dramaturgin, där man måste ta hänsyn till spselarens/åskådaren reaktioner, har blivit en affärsmässig nödvändighet för att klara av att göra en framgångsrik underhållning.

Lost har även sedan start flörtat med den spelformen ARG. Flera sajter lades upp med information om företeelser i serien (se här) . Första gången blev det emellertid inget regelrätt arg utan mer en fört med några av spelets mekaniker.

Nu har ABC, som ligger bakom serien, annonserat att ytterligare ett spel kommer att sätta igång inom kort. (The Lost Experience) Enligt beskrivningen så rör det sig om ett global interactive game” dvs ett ARG – men eftersom ingen vet vad ett ARG är så varför inte använda en tautologi (nämn ett spel som inte är interaktivt!). Ingen kommer att utses som vinnare utan den/de som klarar spelet får reda på mer hemligheter om ön och dessutom en får se en hel alternativ plotline och nya karaktärer. Genialiskt – i min värld så är det en vinst som heter duga. Precis som i ett traditionellt ARG uppmuntras spelarna att dela med sig av information med varandra. Varför gör man så, undrar kanske vän av ordning? Svaret är enkelt: en ensam spelare kommer aldrig att generera några ”lurkers” – dvs personer som läser utan att delta. I en webbaserad diskussion så räknar man med att 1 av 20 skriver inlägg. Men de övriga 19 är lika värdefulla, passiva till trots. Alla besökare stärker varumärket Lost och de eventuella varumärken som hänger med på köpet. Listigt.

Personligen så tror jag att det är en tidsfråga innan vi ser något liknande i Sverige. Det som skulle tala emot är att vi har ett lite för litet underlag för att få igång de riktiga internetdiskussionerna. Själv tror jag inte att det är problem. Folk älskar att få låta sin röst bli hörd och att leva i illusionen att någon verkligen lyssnar.

Slutligen så skulle jag vilja påpeka en detalj där ”The Lost Experience” skiljer sig från övriga ARG. ”The Lost Experience” inte spelar på Pinocchio-effekten, d v s ett försök att tangera gränsen mellan spel och verklighet. Övriga ARG har varit omslutna i ett mystiskt skimmer och de har startat med kryptiska pressmedelanden som initierat ett näst in till kryptografiskt gameplay. ”The Lost Experience” är inte mystiskt utan bekänner redan i pressmeddelandet att det rör sig om ett spel. Som Ian Bogost skriver i sin blog.

” This is mass-market stuff, and ABC doesn't want the mass-market not to know it's being marketed to.”

Dagens Läxa: Läs mitt tidigare inlägg om David Baldwin och jämför hans resonemang. Lämna rapport i kommentarerna.

Game over

Ola

11 kommentarer:

Henrik sa...

Man undrar lite över J J Abrams bakgrund. Är han rollspelare månne? I samband med hans tidigare TV-serie Alias gjordes det ju ARGs till säsong 1 och 2 (producerade av TV-bolaget) samt ett fanproducerat ARG ("Omnifam") till säsong 3.

hälsar
Henrik

Ola Janson sa...

Hur vet man att de andra som gör ARG är rollspelare? Det enda konkreta beviset är Jordan Weisman på 42 Entertainment som har ett förflutet på FASA.

Kanske är ARG-skaparna fd rundpingisspelare som villa ha ut mer av livet?

Hur som haver så har J J mycket spelande på sitt samvete.

Kanske skulle man dra iväg ett mail och fråga?

Är det någon som händelsevis har hans adress?

Martin Degrell sa...

Jag tycker ju Lost är de senare årens stora bluff i TV-världen (man kan säga att den gör mig ARG), och har väldigt svårt att förstå varför folk gillar en serie som belönar vattentrampande väntan med - mer väntan.

Men jag har förstått att just interaktiviteten kring serien varit ovanligt lyckad, och det är spännande. I kommande numret av Film International finns en lång artikel om Lost-fenomenet som delvis går in på det.

Henrik sa...

Häckar man på forumen så vet man i alla fall att många av de som spelar ARG är rollspelare (också)...

Ganska många av de som jobbar på MindCandy (gänget bakom PerplexCity) har gamerbakgrund, bl a deras CEO Michael Smith, designern Andrea Phillips och programmeraren Mike Whitaker.

hälsar
Henrik

Krämer sa...

Pendlar mellan kärlek och hat. Mycket med Lost måste jag erkänna att jag verkligen gillat (och tyckt varit coolt) när jag då och då tittat på ett avsnitt. Har dock aldrig följt serien från avsnitt till avsnitt eftersom det vattentrampande som Martin nämner var ganska uppenbart från start.

Ge mig en serie som är strukturerad på det sätt att det finns en tydlig början, en eller flera huvudintriger, ett färdigt slut och en bestämd mängd avsnitt 2-3 säsonger. Spetsa denna brygd med den lyhörda interaktivitet som Ola pratar om så är jag nöjd.

Som en rollspelskampanj typ. *nörd*

Anonym sa...

Så'n tur har man nog bara om man hittar en serie som har lagts ned... annars hör det ju till den kommersiella logiken att sträcka ut narrativet så långt det bara går (se vidare Örnebring, H (2007, forthcoming) "The Show Must Go On... And On: Narrative and Seriality in Alias", i Abbott, S & Brown, S (eds) Investigating Alias: Secrets and Spies. London: IB Tauris)

hälsar
Henrik

Henrik sa...

Sorry, råkade klicka i "Anonymous"-rutan, det var givetvis jag som postade ovan...

hälsar
Henrik

Ola Janson sa...

Vattentrampande kan vara nog så underhållande jämfört med att simma bakåt.

Jag finner dock de spelande aspekterna intrssanta i serien.

mob sa...

Krämer: 24 är väl en serie som har ett bestämt antal avsnitt, en början och ett slut, en eller ett par huvudintriger m m. Vet dock inte hur bra de ligger till med den lyhörda interaktiviteten?

Henrik sa...

Lost Experience, ett industriskapat ARG-liknande spel som är en del av marknadsföringen av TV-serien Lost, har nu startat. Läs mer här: http://www.thehansofoundation.org/

Ringer man numret kan man få höra lite roliga meddelanden och en dansk DJ...

hälsar
Henrik

Ola Janson sa...

Ja se danskar. Hansofoundation har återuppväckt Hanso Christian Andersson och placerat honom på VD-posten.