2007-05-03

MyBlogLog och Anonymitet



För lystrade jag på Internet till namnet Ubu. På alla forum och i alla diskussionsgrupper var jag Ubu. Jag tycker fortfarande att just det aliaset är ganska coolt (lite nerdigt men på rätt sätt). Men i samma stund som jag insåg att det jag skrev på forum och det som fastnade på Internet som jag själv skapat faktiskt påverkade hur andra människor värderade mig så insåg jag att det var dags att lägga den hemliga identiteten på hyllan. Jag är mitt eget varumärke. Ubu kom ut ur garderoben och blev Ola Janson (eller OlaJanson). Jag vet att det inte är riktigt lika snajsigt men är man programansvarig på Academedia Masters Spelarkitektur så ligger ett artistnamn som ett förvirrande filter mellan det jag vill säga och verkligheten.


Jag har precis lagt till ett verktyg på min blogg som heter MyBlogLog. Principen är enkel – när du besöker en annan användare med MyBlogLog widgeten installerad så lämnar du ett litet fotspår i form av en bild på dig själv i en lista. Det är inte särskilt många som använder MyBlogLog i Sverige. Jag har försökt förstå varför. Kanske för att widgeten i sig är ganska ful. Kanske för att det inte alltid dyker upp ”rätt” personer som läsare på bloggen eller för att det är något lunarstormskt över det. Själv trivs jag med transparensen. Visst är det lite smågenant att bara en kille (Hej Andreas) bara besökt bloggen på de sista dagarna. Jag hoppas på fler, men tror egentligen att det dröjer innan det tar fart.

Jag vill inte vara anonym. Jag vill att det skall synas att jag läst en blogg och det skall synas att det är jag.

Det vore intressant att höra vad resten av bloggosfären i Sverige har att säga.

Ola

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ola,

En annan anledning varför den inte används flitigare i Sverige är nog okunskap, både om att tjänsten finns och hur man använder den på sin egen blogg.

MyBlogLog borde dessutom ge en ganska sned bild av hur ofta folk besöker sidan och vilka de är, eftersom det krävs att man registrerat sig hos tjänsten. Å andra sidan är jag väldigt för att det skapas fler microcommunities centrerade kring enskilda sidor eller bloggar.

Att du börjar använda ditt riktiga namn ser mer trovärdigt ut. Nu är inte Ubu ett alias som "Master of Death" eller "Dark Angel", men det känns ändå lite märkligt att tilltala ett alias i forumdiskussioner eller bloggar.

Jag har dock stött på problem. Tidigare har jag kallat mig "Jonas Karlsson" överallt på nätet, men när jag gifter mig i sommar blir jag "Jonas Ferry". Mer googlingsvänligt, men jag måste samtidigt få forumadmins över hela världen att ändra användarnamn åt mig. Det bekymret hade jag sluppit som "Master of Death".

Ola Janson sa...

MyBlogLog leder till nätverkande. Alla de personer som varit inne på min blogg är här av ren nyfikenhet, oftast för att jag kikat in på deras blogg någon dag innan.

Men Jonas, har du MyBlogLog på din sida? Du skulle i sådant fall skulle mitt ansikte pryda din blogg-sideboard. Kanske kommer också Ubu lämna en kommentar. :)

Ola