2007-03-15

Användarinnehåll

Här kommer lite efterlängtat användarinnehåll om användarinnehåll. På senaste tiden har allt fallit på plats. Jag har arbetat med mitt abstrakt till konferensen Game In Action. Det har dessvärre stulit tid från mitt bloggande.



Magnus Alm från Muskedunder Interactive var här och gjorde en bejublad föreläsning om entreprenörsskap i spelbranschen. Jag berättade om mitt intresse för 2.0 och spel och han tipsade mig PS3-releasen på GDC. Tack Magnus.

"User generated Content" verkar vara den del av 2.0-kakan som spelindustrin nu ivrigt skyfflar över på sitt kakfat. Jag har tidigare pratat om Raph Koster och hans nystartade Areae. Coster höll ett föredrag på GDC alldeles nyligen där hans ståndpunkt angående 2.0 och spel görs fullkomligt tydlig.

Kolla in hans bildspel från GDC.


Vidare så har Chefen för Sony, Phil Harrison visar nya Home och förklarar varför de väljer att göra en 3D-värld istället för att använda sig av traditionellt gränssnitt. Harris säger:

"what we can do is to build a social network. We Can build a commiunity around games...".



På GDC visade Harrison dessutom upp dragplåsterspelen singstar och Little Big Planet. Båda spelen med tyldig koppling till 2.0-konceptet.

Kolla mer här:


Imorgon åker jag till Infotiv och håller en workshop om spel och lärande. Kul och jag har dammat av Jonas Linderoths Datorspelandets Mening: en underbar doktorsavhandling som desvärre gått ur tryck. Mer om den i senare inlägg.

Slutligen. Namnet på mitt paper är "Learning Games 2.0: What Web 2.0 Might Mean for Educational Games". Kanske inte intressant för hela världen men för mig och spelarkitekterna är det det.

slut

Ola

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: